Over Noorderwerkt

Onderwijskundig leiderschap, dat is waar Noorderwerkt goed in is. En waar wij ons eigen kwaliteitslabel voor hebben ontwikkeld, dat wij via wetenschappelijk onderzoek én leren van de praktijk steeds verder aanscherpen. Alles wat wij doen is gericht op het identificeren en ontwikkelen van excellent onderwijskundig leiderschap. Dit is namelijk de sleutel tot duurzame, hoge onderwijskwaliteit. 

 

Over de manier waarop wij onze klanten het beste uit zichzelf kunnen laten halen hebben wij goed nagedacht en verwoord in onze visie op leren. Wij bieden opleidingen, onderwijsadvies, tijdelijke oplossingen en richten ons op raden van advies, bestuurders, bovenschoolse kwaliteitsadviseurs, schoolleiders en kwaliteitscoördinatoren. Annie Minnema en Jasper Hollenbeek Brouwer zijn de eigenaren van Noorderwerkt. Beiden voelen zij tot in hun haarvaten de missie om het onderwijs te willen verbeteren. Door het onderwijskundig leiderschap te versterken. Want daar ligt de sleutel tot duurzaam succes. Wat Annie en Jasper nastreven is het bieden van een totaaloplossing om het tekort aan onderwijskundig leiders te verminderen en de kwaliteit van het onderwijskundig leiderschap te versterken.

 

Noorderwerkt is uiteraard een bedrijf waar omzet moet worden gemaakt. Echter: Annie en Jasper vinden het essentieel dat gemaakte winst wordt geïnvesteerd in de verbetering van het onderwijskundig leiderschap. Bijvoorbeeld door onderzoek te financieren, opleidingen en ontwikkeling van de eigen mensen te faciliteren. En door lezingen en netwerken voor stakeholders te organiseren. Tevens wordt een deel van de omzet in een fonds gestopt waarmee projecten worden gesponsord die zich richten op kansengelijkheid.

 

Raad van Advies

Onze Raad van Advies bestaat uit Alice Wösten-Kreeft ervaren (interim) leider en commissaris binnen en buiten het onderwijs, Roel Waals, ondernemer en mentor en Lieneke Ritzema, onderzoeker bij GION met als specialisme Onderwijskundig Leiderschap. Alle drie voelen zich zeer betrokken bij onze missie en zetten hun kennis en ervaring in bij het verder ontwikkelen van onze strategie en (daardoor) het verder verbeteren van het onderwijs.

 

 

.

Visie op leren

Wij versterken het Onderwijskundig Leiderschap. Dat kan in onze beleving alleen door middel van “breed” leren. Leren is voor ons geen ‘one size fits all’ aanpak maar juist een doordacht maatwerkproces, gebaseerd op duurzaam leren met eigen ontwikkeldoelen op de eigen locatie met een actieve rol van de lerende (Ericsson & Pool, 2017; Van Veen et al, 2020) Wij doen daarom niet aan enkel een trainingsmoment op een externe locatie. Daar geloven wij niet in. Leren heeft tijd nodig (Van Driel et al, 2012). Leren is tevens oefenen in de praktijk gericht op eigen ontwikkeldoelen in de zone van de naaste ontwikkeling (Ericsson & Pool, 2017).

Wij bieden daarom blended learning aan, met leerinterventies als bijvoorbeeld: gezamenlijke trainingen, coaching on the job, leren van “een leermeester”, (eigen) literatuuronderzoek, intervisie en/of e-learning. Deze interventies bieden we niet los aan, maar bewust gecombineerd. Leren van en met elkaar is hierbij een belangrijk onderdeel omdat het bewezen effectief is voor een duurzaam effect (Van Driel et al, 2012). Verder starten we ieder traject altijd met een voormeting, formulering van gedegen leerdoelen en eindigen we met een nameting.

Tenslotte zijn wij ervan overtuigd dat leren alleen duurzaam gerealiseerd wordt wanneer je als lerende bereid bent naar jezelf te kijken. Naar eigen waarden, normen, grenzen, defensiemechanismen, (onbewuste) strategieën, projecties en gewoontes. Onze professionals staan garant voor het spiegelen hierop naar zichzelf, elkaar en de klant. Dit doen wij vanuit de opvatting dat leren pas echt “gaat vliegen waneer je onder in de ijsberg” gaat.

Wat bieden wij?

De kernwaarden van Noorderwerkt

Onze kernwaarden zijn bewust gekozen en bepalen de manier waarop wij kijken en handelen.
Geen loze kreten dus, maar waarden waarmee wij écht het verschil maken.

Kwaliteit

  • Geen losse interventies maar een doordacht leertraject. 
  • Kwaliteit passend op de juiste plek. 
  • Altijd de lat hoog leggen.

Persoonlijk

Nimmer nalaten de essentie te benoemen.

Nabij

Oprechte aandacht.

Op maat

Doen wat nodig is.

Onze missie en visie

Noorderwerkt levert een bijdrage aan de ontwikkeling van kwalitatief hoogwaardig onderwijs en rondt daarom elke opdracht met succes af.

Wij geloven in de kracht van goed onderwijskundig leiderschap. Onderwijskundig leiderschap is essentieel voor doelgerichte sturing en focus in de onderwijsontwikkeling. Wij richten ons, samen met het schoolteam, op het (gedrag dat leidt tot) leren in de school en wat de opbrengsten hiervan zijn. Belangrijke kernen van onderwijskundig leiderschap zijn voor ons persoonlijk leiderschap en gedeeld leiderschap.

Leren door leiderschap. Ieder kind goed onderwijs.

Ons kwaliteitslabel realiseren we door onze professionals in staat te stellen topprestaties te leveren. Dit doen wij door: