Noorderwerkt Leiderschapsacademie

Welkom bij de Academie Leiderschap van Noorderwerkt! Wij bieden diverse opleidingsprogramma’s aan voor onderwijskundig leiders in het basisonderwijs. Onze programma’s zijn wetenschappelijk onderbouwd en kenmerken zich door een mix van ontmoeting, scholing, intervisie, coaching on the job, samenwerking en maatwerk. Hierdoor helpen onze programma’s om jouw vakmanschap, kennis en onderwijskundig leiderschap duurzaam te versterken.

Naast onze open inschrijvingen is het ook mogelijk onze programma’s incompany te volgen. Neem hiervoor gerust contact op met een van onze programmaleiders.

Meer weten en inschrijven? Hieronder vind je een uitgebreide beschrijving van onze programma’s.

Type programma
Type programma
Type programma
Type programma

6 resultaten

Programma De school als systeem, onderwijskundig leiderschap vanuit systemisch perspectief

Programma Startende Schoolleider

Programma Onderwijskundig Leiderschap, voor schoolleiders

Programma Auditor Verdiepende Analyse

Advies en ondersteuning

Onderwijsadvies ondersteunt en adviseert scholen onder andere bij:

  • Het formuleren van visie op onderwijs en visie op kwaliteit
  • Ontwikkelen van school(jaar)plannen (inclusief het zogenaamde kwaliteitsdenken)
  • Werken met het nieuwe resultatenmodel, opbrengstgericht werken
  • Werken met het nieuwe toezichtkader augustus 2021 van Inspectie
  • Vraagstukken rond didactisch handelen (inclusief effectieve combinatiegroepen)
  • Zicht op ontwikkeling (inclusief diepgaand analyseren, onderzoekende cultuur)
  • Plannen van aanpak en doorgaande leerlijnen 
  • Begeleiden en opleiden van bovenschoolse teams auditoren
  • Coachen en begeleiden van (startende) directeuren, intern begeleiders en leerkrachten
  • Analyse op schoolniveau middels een audit, plan van aanpak opstellen en uitvoeren
  • Adviseren en ondersteunen bij (het opzetten van) bovenschoolse netwerken.

Kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg gaat over de mate waarin scholen erin slagen hun doelen te bereiken en hoe ze hier zorg voor dragen. De volgende vragen staan daarbij centraal:

  • Doet de school de goede dingen? 
  • Doet de school de goede dingen goed? 
  • Hoe weet de school dat? Vinden anderen dat ook? 
  • Wat doet de school met die wetenschap? 

 

Wij adviseren en ondersteunen besturen en scholen bij:

  • Analyse van de kwaliteitszorg, inclusief het systeem van bovenschoolse kwaliteitszorg. 
  • Scholing en opzetten van effectieve kwaliteitszorg. 
  • Opstellen van en feedback geven op plannen, rapportages (inclusief bovenschoolse resultaatanalyses) en procedures omtrent kwaliteitszorg.
  • Inzet als tijdelijk kwaliteitsadviseur en coachen en begeleiden van kwaliteitsmedewerkers op bestuursniveau.