Onderwijsadvies

Noorderwerkt ondersteunt en begeleidt besturen, scholen, raden van toezicht, bovenschools kwaliteitsadviseurs en GMR bij onderwijsvraagstukken. Wat onze aanpak onderscheidt is de focus op Onderwijskundig Leiderschap, zoals weergegeven in ons kwaliteitslabel.

Wij ontwikkelen vanuit de vraag van de school of stichting op maat het beste aanbod, waarbij wij onze expertise idealiter combineren met expertise die al in de organisatie aanwezig is. Co-creatie dus. Daarbij hebben wij altijd oog voor het gedegen analyseren van de beginsituatie, idealiter door het uitvoeren van een audit verdiepende analyse. Vervolgens zetten wij op maat onze zeer ervaren mensen in die op alle vraagstukken rondom het toezichtskader kunnen ondersteunen. 

Vraagstukken waar wij bij ondersteunen zijn: 

Op bestuursniveau: 

  • Inrichten van de bovenschoolse kwaliteitszorgcyclus, zodat je als bestuur altijd zicht hebt op de onderwijskwaliteit. 
  • Inrichten van een effectieve interne auditsystematiek en uitvoeren van audits. 
  • Het strategisch personeelsbeleid afstemmen op de kwaliteitszorg(cyclus) en de visie op goed onderwijs. 
  • Ondersteunen van bestuurders bij het vormgeven aan de besturingsfilosofie en het bestuurlijk vermogen. 
  • Ondersteunen bij het ontwikkelen van een gedragen visie op de kwaliteit van het leren, 
  • Ondersteunen van Raad van Toezicht of GMR bij (hun rol in het) zichthouden op onderwijskwaliteit.  
  • Ondersteunen bij het implementeren van een onderzoekende verbetercultuur met de juiste focus op onderwijskwaliteit. 
  • Begeleiden van het proces van strategisch planvorming, zodanig dat de strategie maximaal ten goede komt aan leerlingen, en echt doorleefd wordt op alle lagen van de organisatie. 
  • Effectief vormgeven aan een professionele leergemeenschap (PLG).
  • Effectieve netwerken en kenniskringen inrichten. 
  • Begeleiden van veranderprocessen.  

 

Op schoolniveau: 

  • Gedegen analyseren van de onderwijskwaliteit op jouw school, door het uitvoeren van een audit verdiepende analyse. 
  • Het weer op niveau brengen van zeer zwakke of onvoldoende scholen. 
  • Zorgdragen voor een gedragen visie op de kwaliteit van het leren. 
  • Trajecten begeleiden waarbij de basis op orde wordt gebracht én je als schoolleider aan eigen schoolambities kunt werken. Ondersteunen van de schoolleider bij het maken van een (jaar)plan dat écht doelmatig is, gericht op het behalen van resultaatdoelen voor leerlingen en prestatiedoelen voor leerkrachten. 
  • Ondersteunen bij het implementeren van een onderzoekende verbetercultuur met de juiste focus op onderwijskwaliteit. 
  • Op schoolniveau ondersteunen bij het ontwikkelen van een gedragen visie op de kwaliteit van het leren. 
  • Ondersteunen van de schoolleider bij het inrichten van de grote, midden en kleine kwaliteitszorgcyclus, zodanig dat deze daadwerkelijk bijdraagt aan een ononderbroken ontwikkeling van kinderen. Om vervolgens de lessen hier effectief op in te kunnen richten.  
  • Scholen ondersteunen bij het vormgeven aan effectieve instructie, en wat vraagt dit van de onderwijskundig leider(s).  
  • Begeleiden van veranderprocessen.
 

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden tot samenwerking? Dan komen we graag in contact.