Programma De school als systeem, onderwijskundig leiderschap vanuit systemisch perspectief

Goed onderwijs begint bij goed leiderschap.
Sterk, stevig en (zelf)bewust leiderschap – dat zich richt op kwaliteit, plannen, processen en prestaties, maar ook op wat zich daaronder afspeelt: in de cultuur, de relaties, de patronen en gedragingen.

In deze nieuwe leergang bundelen Onderstroom inZicht en Noorderwerkt hun krachten.
Samen bieden we een verdiepende leerervaring voor schoolleiders die begrijpen dat écht leiderschap begint bij jezelf – bij weten waar je staat, bij (h)erkennen wat je meedraagt en dus meebrengt in communicatie en jouw handelen. Zodat jij je op jouw school, in jouw context als schoolleider echt kunt richten op wat nodig is om kinderen een ononderbroken ontwikkeling te bieden.

‘The succes of an intervention depends on the inner state of the intervenor’.

Open inschrijving voor Programma De school als systeem, onderwijskundig leiderschap vanuit systemisch perspectief

Goed onderwijs begint bij goed leiderschap.
Sterk, stevig en (zelf)bewust leiderschap – dat zich richt op kwaliteit, plannen, processen en prestaties, maar ook op wat zich daaronder afspeelt: in de cultuur, de relaties, de patronen en gedragingen.

In deze nieuwe leergang bundelen Onderstroom inZicht en Noorderwerkt hun krachten.
Samen bieden we een verdiepende leerervaring voor schoolleiders die begrijpen dat écht leiderschap begint bij jezelf – bij weten waar je staat, bij (h)erkennen wat je meedraagt en dus meebrengt in communicatie en jouw handelen. Zodat jij je op jouw school, in jouw context als schoolleider echt kunt richten op wat nodig is om kinderen een ononderbroken ontwikkeling te bieden.

‘The succes of an intervention depends on the inner state of the intervenor’.

Meer weergeven

In deze leergang doorloop je de lagen van leiderschap – van de zichtbare bovenstroom tot de vaak onzichtbare onderstroom. Je leert:

  • Systemisch kijken naar je organisatie en jezelf als onderdeel van het geheel
  • Werken met principes als ordening, binding en balans
  • Patronen herkennen in teams – en in jezelf
  • Welke systemische interventies je kunt inzetten om jouw team of organisatie krachtiger te maken, interventies die het gehele systeem versterken en niet alleen het probleem oplossen waarop vaak ingezoomd wordt.
  • Aan het einde van de leergang brengen we met elkaar alles samen in een systemische organisatie scan (S.O.S) die al het geleerde samenbrengt en een helder beeld geeft van in te zetten interventies en vervolgstappen.
Meer weergeven

In deze leergang doorloop je de lagen van leiderschap – van de zichtbare bovenstroom tot de vaak onzichtbare onderstroom. Je leert:

  • Systemisch kijken naar je organisatie en jezelf als onderdeel van het geheel
  • Werken met principes als ordening, binding en balans
  • Patronen herkennen in teams – en in jezelf
  • Welke systemische interventies je kunt inzetten om jouw team of organisatie krachtiger te maken, interventies die het gehele systeem versterken en niet alleen het probleem oplossen waarop vaak ingezoomd wordt.
  • Aan het einde van de leergang brengen we met elkaar alles samen in een systemische organisatie scan (S.O.S) die al het geleerde samenbrengt en een helder beeld geeft van in te zetten interventies en vervolgstappen.
Meer weergeven

Deze leergang is bedoeld voor schoolleiders en leidinggevenden in het onderwijs die:

  • Zicht willen krijgen op wat er behoort tot de bovenstroom en onderstroom in organisaties en teams
  • Willen leren werken met systemische principes om hardnekkige, terugkerende patronen en/of problematiek te doorbreken
  • Hun eigen leiderschapsstijlen optimaal kunnen afstemmen op wat nodig is in het systeem van hún school
  • Systeemdenken en handelen willen toevoegen aan hun gereedschapskist voor nog meer impact!
  • Openstaan voor het verdiepen van hun reflectief vermogen, door hun persoonlijke geschiedenis als leider te willen verkennen: waar kom ik vandaan, en hoe werkt dat door in mijn leiderschap en mijn gehele handelen?
  • Zich willen ontwikkelen als leider vanuit het diepe besef: ieder kind verdient goed onderwijs
Meer weergeven
Locatie: Dag 1 en 2 (tweedaagse) op Schiermonnikoog, dag 3 en 4 in Drachten

Intakegesprek: datum in overleg.

Trainingsdagen:  1,  2 en 30 oktober, 27 november

Systemische Scan dag op eigen school: datum in overleg.

Meer weergeven

€ 3500,- excl. btw, incl. materiaal, verblijf en catering

Meer weergeven

Open inschrijving

Open inschrijving voor: Programma De school als systeem, onderwijskundig leiderschap vanuit systemisch perspectief

Programma De school als systeem, onderwijskundig leiderschap vanuit systemisch perspectief In company

Goed onderwijs begint bij goed leiderschap.
Sterk, stevig en (zelf)bewust leiderschap – dat zich richt op kwaliteit, plannen, processen en prestaties, maar ook op wat zich daaronder afspeelt: in de cultuur, de relaties, de patronen en gedragingen.

In deze nieuwe leergang bundelen Onderstroom inZicht en Noorderwerkt hun krachten.
Samen bieden we een verdiepende leerervaring voor schoolleiders die begrijpen dat écht leiderschap begint bij jezelf – bij weten waar je staat, bij (h)erkennen wat je meedraagt en dus meebrengt in communicatie en jouw handelen. Zodat jij je op jouw school, in jouw context als schoolleider echt kunt richten op wat nodig is om kinderen een ononderbroken ontwikkeling te bieden.

‘The succes of an intervention depends on the inner state of the intervenor’.

Meer weergeven

In deze leergang doorloop je de lagen van leiderschap – van de zichtbare bovenstroom tot de vaak onzichtbare onderstroom. Je leert:

  • Systemisch kijken naar je organisatie en jezelf als onderdeel van het geheel
  • Werken met principes als ordening, binding en balans
  • Patronen herkennen in teams – en in jezelf
  • Welke systemische interventies je kunt inzetten om jouw team of organisatie krachtiger te maken, interventies die het gehele systeem versterken en niet alleen het probleem oplossen waarop vaak ingezoomd wordt.
  • Aan het einde van de leergang brengen we met elkaar alles samen in een systemische organisatie scan (S.O.S) die al het geleerde samenbrengt en een helder beeld geeft van in te zetten interventies en vervolgstappen.
Meer weergeven

In deze leergang doorloop je de lagen van leiderschap – van de zichtbare bovenstroom tot de vaak onzichtbare onderstroom. Je leert:

  • Systemisch kijken naar je organisatie en jezelf als onderdeel van het geheel
  • Werken met principes als ordening, binding en balans
  • Patronen herkennen in teams – en in jezelf
  • Welke systemische interventies je kunt inzetten om jouw team of organisatie krachtiger te maken, interventies die het gehele systeem versterken en niet alleen het probleem oplossen waarop vaak ingezoomd wordt.
  • Aan het einde van de leergang brengen we met elkaar alles samen in een systemische organisatie scan (S.O.S) die al het geleerde samenbrengt en een helder beeld geeft van in te zetten interventies en vervolgstappen.
Meer weergeven

Deze leergang is bedoeld voor schoolleiders en leidinggevenden in het onderwijs die:

  • Zicht willen krijgen op wat er behoort tot de bovenstroom en onderstroom in organisaties en teams
  • Willen leren werken met systemische principes om hardnekkige, terugkerende patronen en/of problematiek te doorbreken
  • Hun eigen leiderschapsstijlen optimaal kunnen afstemmen op wat nodig is in het systeem van hún school
  • Systeemdenken en handelen willen toevoegen aan hun gereedschapskist voor nog meer impact!
  • Openstaan voor het verdiepen van hun reflectief vermogen, door hun persoonlijke geschiedenis als leider te willen verkennen: waar kom ik vandaan, en hoe werkt dat door in mijn leiderschap en mijn gehele handelen?
  • Zich willen ontwikkelen als leider vanuit het diepe besef: ieder kind verdient goed onderwijs
Meer weergeven
Locatie: Drachten

In overleg

Meer weergeven

Meer informatie: Heb je vragen over het Programma De school als systeem, onderwijskundig leiderschap vanuit systemisch perspectief.? Neem dan contact op met

Meer weergeven